ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΜΕΝΟΥ

Άρθρο για την απόσυρση αυτοκινήτων …2 ΔΗΛΩΣΕΙΣ = 1 ΑΛΗΘΕΙΑ… όλα για τις πολυεθνικές

Loading…

0

2 ΔΗΛΩΣΕΙΣ = 1 ΑΛΗΘΕΙΑ… όλα για τις πολυεθνικές

Στον απόηχο της απόσυρσης των ΗΠΑ από την ιστορική διεθνή συμφωνία για την κλιματική αλλαγή και της μετωπικής σύγκρουσης των πολυεθνικών της αυτοκινητοβιομηχανίας, στην οποία γίνεται μια ανεπανάληπτη αναμέτρηση μεταξύ των ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων, προωθούνται σε αρκετές χώρες πάλι διάφορα σχέδια απόσυρσης μεταχειρισμένων και αντικατάστασης τους με καινούργια αυτοκίνητα. Τα κυριότερα επιχειρήματα των πολυεθνικών της αυτοκινητοβιομηχανίας εστιάζονται στην προστασία του περιβάλλοντος, της οικονομικής ανάπτυξης και διασφάλισης- δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας (βλ. εφημερίδα Welt , 04.08.2017). Με απλά λόγια στήριξη της Πράσινης Ανάπτυξης.

Και βιώνοντας όλα αυτά σε μια ημικατεχόμενη Πατρίδα με μια ανεπανάληπτη δυναμική εξαγωγική Τουρκία σε αυτοκίνητα και ηλεκτρικές συσκευές. Ο τζίρος των εξαγωγών της Τουρκίας έφθασεν το 2016 τα $ 142,5 δις, ενώ το 1996 ανερχόταν στα $ 21,5 δις (βλ. Eurostat).

Και σύμφωνα με τα στοιχεία της Κυπριακής Στατιστικής Υπηρεσίας, η μεγαλύτερη κατηγορία προϊόντων που εισάγει η Κύπρος από την Τουρκία είναι αυτοκίνητα και εξαρτήματα αυτοκινήτων με τις συνολικές εισαγωγές να ανέρχονται στα €2,7 εκ. το πρώτο τετράμηνο του 2015. Ακολουθούν οι μηχανές, συσκευές και τα εξαρτήματά τους με €237 χιλ., τα φαρμακευτικά είδη με €163 χιλ. και τα πλαστικά με €134 χιλ.

Τα περισσότερα από τα προϊόντα που εισάγονται στην Κυπριακή Δημοκρατία από την Τουρκία, είναι προϊόντα που παράγονται από ξένες πολυεθνικές εταιρείες και διατηρούν εργοστάσια στην Τουρκία. Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι Κύπριοι αντιπρόσωποι μιλούν απευθείας με το εργοστάσιο διεθνούς εταιρείας που βρίσκεται σε κάποια άλλη χώρα για να κάνουν την παραγγελία, και στη συνέχεια η διεθνής εταιρεία επιλέγει να στείλει την παραγγελία από το εργοστάσιο της στην Τουρκία (βλ. ΚΥΠΕ 05/08/2015).

Στην Τουρκία παράγονται σχεδόν όλα τα μοντέλα οχημάτων από τις πολυεθνικές της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως Renault, Ford, Hyundai, Fiat, Toyota, Honda Isuzu, Mercedes, MAN… και θα μπορούσαν στη χειρότερη περίπτωση να εισαχθούν από την Τουρκία στην Κύπρο δια μέσω τρίτων χωρών. Να σημειωθεί ότι η Τουρκία παρήγαγε για το έτος 2016 1.500.000 καινούργια αυτοκίνητα, από τα οποία εξάχθηκαν τα 1.000.000 (βλ. Eurostat).

Δύο δηλώσεις = Μια Αλήθεια!!!

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Αυτοκινήτων (ΣΕΜΟ- Κυπρου) κ. Πέτρος Κρασσάς, ο οποίος εκπροσωπεί τους ομίλους εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων ανέφερε “πως και η ίδια πολιτεία θα πρέπει να προβληματιστεί για την τάση (το ότι πωλούνται σήμερα περισσότερα μεταχειρισμένα παρά καινούργια αυτοκίνητα), που έχει ως αποτέλεσμα τη μη ανανέωση του στόλου αυτοκινήτων, με αρνητικές επιπτώσεις, τόσο στην οικονομία όσο και στο περιβάλλον“ (βλ. ΚΥΠΕ, 18.07.2017).

Και ο πρόεδρος των Πράσινων Κύπρου κ. Γιώργος Περδίκης απαιτεί και αυτός σήμερα, όπως και το 2008 την απόσυρση και αντικατάσταση των παλαιών με καινούργια αυτοκίνητα για περιβαλλοντικούς, οικονομικούς και λόγους ασφάλειας (βλ. ΚΥΠΕ 21.07.2017). Και γιατί να μην αποσυρθούν-διαλυθούν οι παλιές και να αντικατασταθούν με νέες “οικονομικές- περιβαλλοντικές“ ηλεκτρικές συσκευές:!

Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο σχέδιο στην Κύπρο είχε τεθεί σε εφαρμογή το 2010 με συνολικό ύψος €2 εκατομμυρίων για οχήματα 15 ετών και άνω (εγγεγραμμένα για 10 χρόνια στην Κύπρο με ενεργή εγγραφή). Προνοούσε την παραχώρηση χορηγίας €1.800 για αγορά καινούργιου μικρομεσαίου αυτοκινήτου με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι 165 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Πως αξιολόγησε το γερμανικό υπουργείο περιβάλλοντος την απόσυρση και αντικατάσταση παλαιών με καινούργια αυτοκίνητα το έτος 2009;!

Το γερμανικό ομοσπονδιακό υπουργείο περιβάλλοντος, προστασίας της φύσης και πυρηνικής ασφάλειας (BMU) μετά την εμπειρία απόσυρσης και αντικατάστασης οχημάτων στη Γερμανία το έτος 2009, ανέθεσε και εκπονήθηκε μια μελέτη, η οποία εξέτασε τις επιπτώσεις στο περιβάλλον αναφορικά με την απόσυρση και αντικατάσταση παλαιών με καινούργια αυτοκίνητα (βλ. Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg, 31. August 2009). 

Η μελέτη κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

    • η πριμοδότηση παραμελεί (αγνοεί) την προστασία του περιβάλλοντος, αφού αναγκάζει τη διάλυση των παλαιών οχημάτων χωρίς να ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής του οχήματος

    • ο μέσος όρος μείωσης παραγωγής του CO2 και του απαιτούμενου καυσίμου ανέρχεται στο 20% σε ένα διάστημα 10 ετών. Αυτό σημαίνει μια συνολική μείωση 340 εκατομμύρια λίτρα καυσίμου και 1 εκατομμυρίου τόνων CO2 ανά έτος, το οποίο αντιστοιχεί λιγότερο από 1% των συνολικών εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα στη Γερμανία

Η μελέτη κατέληξε, ότι δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου μείωση των εκπομπών CO2 από την αντικατάσταση των παλαιών με καινούργια αυτοκίνητα. Στην μελέτη δεν λήφθηκε υπόψιν καν η ποσότητα παραγωγής αποβλήτων, απελευθέρωσης θερμότητας, κατανάλωσης νερού, καθώς επίσης και η επεξεργασία βιομηχανικών λυμάτων κατά τη διάρκεια παραγωγής ενός νέου αυτοκινήτου.

Στον πίνακα 1 διαπιστώνεται, ότι η παραγωγή αυτοκινήτων της αυτοκινητοβιομηχανίας BMW μειώθηκε στα έτη 2008 και 2009 σε περίπου 300.000 αυτοκίνητα καθώς και ο τζίρος στα 5,3 δις. Με την πρόταση της απόσυρσης- διάλυσης των παλαιών αυτοκινήτων και αντικατάστασης των με καινούργια κατάφερε η BMW στον επόμενο έτος να αυξήσει την παραγωγή και τον τζίρο της περίπου στο 10%. Ενώ σε 12 χρόνια (2005 – 2016) να διπλασιάσει σχεδόν την παραγωγή και τον τζίρο της στα 47,50 δις.

Έτος

Παραγωγή

αυτοκινήτων

Αύξηση/

Μείωση

Τζίρος

Αύξηση/

Μείωση

( – )

(αυτοκίνητα)

(αυτοκίνητα)

( δις/έτος)

( δις/έτος

2005

1.323.119

46,70

2006

1.366.838

43.719

49,00

2,30

2007

1.541.503

174.665

56,00

7,00

2008

1.439.918

-101.585

53,20

-2,80

2009

1.258.417

-181.501

50,70

-2,50

2010

1.481.253

222.836

60,50

9,80

2011

1.738.160

256.907

68,80

8,30

2012

1.861.826

123.666

76,80

8,00

2013

2.006.366

144.540

76,10

-0,70

2014

2.165.566

159.200

80,40

4,30

2015

2.279.503

113.937

92,20

11,80

2016

2.359.756

80.253

94,20

2,00

Σύνολο

1.036.637

47,50

Πίνακας 1: Παραγωγή αυτοκινήτων, τζίρος και κέρδος της BMW (Βικιπαίδεια)

Η αυτοκινητοβιομηχανία BMW έχει κάνει επίσης ένα κέρδος για το έτος 2016 της τάξης των €9,67 δις. Ο ανειδίκευτος υπάλληλος της έχει λάβει για αυτό το έτος ένα μπόνους των €9.000 (βλ. ετήσια έκθεση 2016 της BMW) . Έναν ποσόν, το οποίο δεν μπορεί σήμερα καν να λάβει κάποιος Κύπριος εξειδικευμένος, ή πτυχιούχος, ο οποίος έχει την τύχη να έχει κάποια δουλειά.

Αναζωογόνηση της κυπριακής οικονομίας;!

Εάν εφαρμοζόταν σήμερα η πρόταση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Καινούργιων Αυτοκινήτων και των Νέο-Συντηρητικών Πρασίνων Κύπρου για την αντικατάσταση παλαιών με καινούργια αυτοκίνητα, τότε θα είχαμε τα εξής αποτελέσματα:

  1. μεταβίβαση κυπριακού συναλλάγματος € 20,0 εκ. στις πολυεθνικές (1000 οχήματα Χ € 20.000/όχημα) με δημιουργία αντίστοιχων θέσεων εργασίας στις βιομηχανικές χώρες

  2. επιπρόσθετος ετήσιος τζίρος € 2,0 εκ. στους Ομίλους Εισαγωγέων Καινούργιων Αυτοκινήτων (10 % προμήθεια/όχημα), ο οποίος ισοδυναμεί εντελώς τυχαία με την ετήσια κρατική επιδότηση

  3. ετήσιος τζίρος Ανακυκλωτών € 400.000 (1000 οχήματα Χ €400/όχημα) για την εξαγωγή των παλιοσιδέρων

Παρέμενε όμως ο αριθμός των 1000 μεταχειρισμένων οχημάτων στον κυπριακό στόλο, νοουμένου ότι δεν ολοκληρώθηκε ο κύκλος ζωής, τότε θα είχαμε τα εξής αποτελέσματα:

  1. μεταβίβαση κυπριακού συναλλάγματος για επιπρόσθετο απαιτούμενο καύσιμο € 260.000 στις πολυεθνικές πετρελαίου (1000 οχήματα Χ 2,0 (λίτρα Χ 100 χιλ.) Χ € 1,30/λίτρο Χ 10.000 χιλ./όχημα)

  2. μεταβίβαση κυπριακού συναλλάγματος για την επιπρόσθετη ρύπανση € 1.000 (1000 οχήματα Χ 20 (γρ. CO2/χιλ.) Χ 10.000 χιλ./έτος) Χ € 5,0/τόνος (CO2)

Επομένως με την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου οι κύπριοι καταναλωτές μεταβιβάζουν στους λογαριασμούς των πολυεθνικών της αυτοκινητοβιομηχανίας € 20,0 εκ., από τα οποία τα € 2,0 εκ. παραμένουν στους Ομίλους Εισαγωγέων Καινούργιων Αυτοκινήτων και € 400.000 στους Ανακυκλωτές.

Εάν γίνει μια σταδιακή αντικατάσταση ολόκληρου του κυπριακού στόλου των 800.000 αυτοκινήτων (βλ. Στατιστική Υπηρεσία 2015) σε ένα χρονικό διάστημα 10 ετών, τότε οι Κύπριοι φορολογούμενοι θα μεταβίβαζαν στο ταμείο της αυτοκινητοβιομηχανίας ένα ποσό των 16 δις, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο ετήσιο ΑΕΠ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Και οι επικαλούμενες “πράσινες“ θέσεις εργασίας διατηρούνται και αυξάνονται στις βιομηχανικές χώρες και όχι στην πατρίδα μας.

Προστασία του Περιβάλλοντος;!

Ο βαθμός αειφορίας της παραπάνω νέο-συντηρητικής πρότασης για την απόσυρση παλαιών και αντικατάσταση των με καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να αξιολογηθεί με την μέθοδο Αποτίμησης Κύκλου Ζωής (LCA = Life Cycle Assessment) ενός προϊόντος. Με την μέθοδο αυτή υπολογίζεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος για ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος. Επομένως αθροίζονται οι απαιτούμενες ποσότητες πρώτων υλών, κατανάλωσης νερού- ενέργειας, και της παραγωγής φορτίου του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος: κατασκευής- μεταφοράς- αποθήκευσης- χρήσης- ανακύκλωσης.

Α. Μείωση παραγωγής CO2;!

Η παραγωγή ρύπων από την καύση του κινητήρα των αυτοκινήτων μετριέται σε διοξείδιο του άνθρακα (CO2) (g/Km). Υπογραμμίζεται ότι η ασυμφωνία μεταξύ των πραγματικών μετρήσεων με των δεδομένων της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται στο 44 % (βλ. έκθεση της ICCT3 (International Council on Clean Transportation). Η ICC ήταν μια από τις οργανώσεις που ανεκάλυψαν το σκάνδαλο της VW για χειραγώγηση μέτρησης των ρύπων του (CO2).

Διάγραμμα 1: Μείωση μέσου όρου παραγωγής (CO2) οχημάτων διάρκειας 10 ετών (Verband der Automobilindustrie=Σύνδεσμος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας)

Λαμβάνοντας υπόψιν τα σημερινά στοιχεία μετά και από το σκάνδαλο της χειραγώγησης μέτρησης των ρύπων, διαπιστώνεται μια μείωση της τάξης των 20 g/Km του (CO2) σε διάστημα 10 χρόνων (βλ. διάγραμμα 1). Με μια ετήσια κίνηση 10.000 χιλ./έτος παράγεται ένα επιπρόσθετο φορτίο των 3,0 τόνων (CO2)/έτος. Με την προσέγγιση των Νέο-Συντηρητικών Πρασίνων, ότι κάθε, εν χρήση αυτοκίνητο θα πρέπει να αντικαθίσταται με ένα καινούργιο κάθε 15 χρόνια, χωρίς να ολοκληρώνεται ο κύκλος ζωής του, εξάγεται το συμπέρασμα, ότι η κατασκευή του καινούργιου αυτοκινήτου επιβαρύνει το περιβάλλον κατά 1,5 τόνων (CO2)/έτος, αφού για την κατασκευή- μεταφορά- ανακύκλωση ενός αυτοκινήτου απαιτούνται 4,5 τόνων (CO2)/όχημα (βλ. πίνακας 2).

Αντικαθίστανται 1000 οχήματα κάθε έτος στον κυπριακό στόλο, τότε η κυπριακή κοινωνία επιβαρύνει το παγκόσμιο περιβάλλον κατά 1.500 τόνους (CO2)/έτος. Εάν αντικατασταθεί ολόκληρος ο κυπριακός στόλος σε 10 χρόνια, τότε η επιβάρυνση της παγκόσμιας παραγωγής ανέρχεται στους 120.000 τόνους (CO2)/έτος.

μείωση
ρύπων
σε 10 έτη

μέσος όρος
κίνησης

μείωση
ρύπων
σε 1 έτος

μείωση
ρύπων

(15
έτη)

παραγωγή
οχήματος +
ανακύκλωση

Μείωση ρύπων
αντικατάσταση οχήματος

(g/Km)

(Km/έτος)

(t/έτος)

(t/όχημα)

(t/όχημα)

t/10 έτη

20

10.000

0,20

3,00

4,50

-1,50

Πίνακας 2: Σύγκριση παραγωγής (CO2) μεταξύ παλαιού και νέου οχήματος

Β. Επιβάρυνση των ιδιοκτητών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Στον πίνακα 3 παρουσιάζεται η επιπρόσθετη κατανάλωση καυσίμων στην σύγκριση μεταξύ ενός μεταχειρισμένου, το οποίο καταναλώνει 2,0 λίτρα/100 χιλ. και καινούργιου αυτοκίνητου και η αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση των ιδιοκτητών της τάξης των €260.000 στην περίπτωση που δεν θα αντικατασταθεί κανένα αυτοκίνητο.

μέσος όρος

επιπρόσθετου
καύσιμου

(σε 10 έτη)

μέσος

όρος
κίνησης

επιπρόσθετο
καύσιμο
για 1 έτος

επιπρόσθετο
κόστος

καυσίμου
για 1 έτος

Αριθμός αντικατά-στασης

επιπλέον
κόστος
καυσίμων

(l/100Km)

(Km/έτος)

(λίτρα/έτος)
αυτοκίνητο

( 1,30/λίτρο)

αυτοκίνητα/
έτος

/έτος

2,00

10.000

200

260

1.000

260.000

Πίνακας 3: Επιπρόσθετη κατανάλωση καυσίμων

Γ. Κατανάλωση ποσότητας νερού

Για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου απαιτούνται περίπου 400.000 λίτρα νερού. Αντικαθίστανται 1000 οχήματα ανά έτος, τότε απαιτούνται 400.000 m³/έτος νερού, το οποίον αντιστοιχεί περίπου στην κατανάλωση 10.000 κατοίκων (10.000 κάτοικοι Χ 100 λίτρα/(κάτοικος/μέρα) X 365 μέρες). Και η επεξεργασία του βιομηχανικού αποβλήτου απαιτεί ενέργεια και επιβαρύνει το περιβάλλον και δεν μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Εάν αντικατασταθεί ολόκληρος ο κυπριακός στόλος με μια χρονική διάρκεια 10 ετών, δηλαδή 80.000 οχημάτων/έτος, τότε απαιτούνται 32 εκ. m³/έτος νερού, που αντιστοιχεί περίπου στην κατανάλωση του κυπριακού πληθυσμού, των 800.000 κατοίκων.

Αριθμός
αυτοκινήτων

κατανάλωση
νερού

κατανάλωση
νερού

κατανάλωση
νερού

παροχή
νερού

αυτοκίνητα/
έτος

m³/
αυτοκίνητο

m³/έτος


κάτοικος/έτος

κάτοικοι/έτος

1000

400

400.000

40

10.000

Πίνακας 4: Κατανάλωση νερού για την κατασκευή ενός καινούργιου αυτοκινήτου

Δ. Κατανάλωση ενέργειας

Η πρωτογενής ενέργεια είναι απαραίτητη για την παραγωγή, μεταφορά, αποθήκευση, πώληση και ανακύκλωση ενός αυτοκινήτου και λαμβάνει υπόψιν την απαιτούμενη ενέργεια για όλες τις διαδικασίες παραγωγής του, καθώς και την απαιτούμενη ενέργεια για την εξόρυξη των πρώτων υλών. Για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου απαιτούνται περίπου 20.000 KWh. Αντικαθίστανται 1000 οχήματα/έτος, τότε απαιτείται μια ποσότητα ενέργειας των 20.000.000 KWh/έτος, η οποία αντιστοιχεί περίπου σε μια ετήσια κατανάλωση 20.000 κατοίκων (20.000 κάτοικοι Χ 1000 KWh/έτος).

Εάν αντικατασταθεί ολόκληρος ο κυπριακός στόλος με μια χρονική διάρκεια 10 ετών, δηλαδή 80.000 οχημάτων/έτος, τότε απαιτούνται 1,60 δις KWh/έτος ενέργειας, η οποία αντιστοιχεί περίπου στην 2πλάσια κατανάλωση του κυπριακού πληθυσμού, των 800.000 κατοίκων.

απαιτούμενη
ενέργεια

Αριθμός
αντικατάστασης

Απαιτούμενη

ενέργειας

Κατανάλωση
ενέργειας

Ολική

κατανάλωση
ενέργειας

(KWh/
αυτοκίνητο)

αυτοκίνητα/
έτος

(KWh)

KWh/
κάτοικος

(κάτοικοι/έτος)

20.000

1.000

20.000.000

1.000

20.000

Πίνακας 4: Κατανάλωση ενέργειας για την κατασκευή ενός καινούργιου αυτοκινήτου

Ε. Απαιτούμενες ποσότητες πρώτων υλών

Για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου απαιτούνται περίπου 5.000 κιλά πρώτες ύλες, ενώ το βάρος ενός αυτοκινήτου μέσου κυβισμού ανέρχεται στα 1400 κιλά.

Με μια αντικατάσταση ολόκληρου του κυπριακού στόλου απαιτείται μια ποσότητα της τάξης των 4,0 εκ τόνων/έτος πρώτων υλών. Η ρύπανση του περιβάλλοντος και η διαταραχή της κοινωνικής συνοχής στις περιοχές, στις οποίες γίνεται η εξόρυξη των πρώτων υλών δεν αξιολογούνται στην συγγραφή αυτού του άρθρου.

Αριθμός επιδότησης

Απαιτούμενη ποσότητα
(πρώτες ύλες)

Ολική ποσότητα
(πρώτες ύλες)

οχήματα/έτος

Κιλά/όχημα

τόνοι/έτος

1.000

5.000

5.000

Πίνακας 5: Απαιτούμενη ποσότητα πρώτων υλών για κατασκευή ενός οχήματος

Ανασφάλεια στους δρόμους;!

Κάθε όχημα στην Κύπρο υποβάλλεται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο, ο οποίος ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος, διενεργείται είτε από Δημόσιο Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΕΜΟ), είτε από Ιδιωτικό Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Ι.Κ.Τ.Ε.Ο.).

Κατά τη διάρκεια του 2015, σημειώθηκαν συνολικά 173.327 καταγγελίες στην κυπριακή αστυνομία, που αφορούσαν σε παραβιάσεις του ορίου ταχύτητας (91.630), στη μη χρήση ζωνών ασφάλειας (10.920), στη χρήση κινητού τηλεφώνου (10.205), στους οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλης (7.980), στη μη χρήση προστατευτικού κράνους (3.791), στην οδήγηση χωρίς ασφάλεια (2.612), στην οδήγηση χωρίς άδεια κυκλοφορίας (908) και σε άλλες τροχαίες παραβάσεις (45.281) (βλ. ετήσια έκθεση αστυνομίας Κύπρου, 2015).

Στο παρακάτω διάγραμμα παρουσιάζονται οι κύριες αιτίες θανατηφόρων δυστυχημάτων κατά τη διάρκεια 2012 και 2016, στο οποίο δεν έπαιξε η ηλικία των οχημάτων κανένα ρόλο αναφορικά με τις αιτίες ενός αυτοκινητιστικού ατυχήματος .

Διάγραμμα 2: Κύριοι λόγοι θανατηφόρων δυστυχημάτων (Έκθεση Αστυνομίας 2015)

Συμπεράσματα

Στον πίνακα 6 παρουσιάζεται ο οικολογικός ισολογισμός 1000 καινούργιων οχημάτων, ο οποίος περιλαμβάνει ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου, στον οποίο υπολογίζονται οι απαιτούμενες ποσότητες εξόρυξης και επεξεργασίας των πρώτων υλών, κατανάλωσης νερού, ενέργειας, καυσίμου και παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα. Στον πίνακα αυτό καταγράφονται επίσης και οι απαιτούμενες ποσότητες για την επιμήκυνση του κύκλου ζωής ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.

είδος
αυτοκι
νήτου

αριθμός
επιδό-
τησης

κατανά-
λωση
νερού

κατανά-
λωση
ενέργειας

κατανά-
λωση
ενέργειας

κατανά-
λωση
καυσίμων

πρώτες
ύλες

παραγωγή
CO
2

οχήματα/
έτος

m³/έτος

KWh/έτος

1l = 10 KWh
λίτρα/έτος

λίτρα/έτος

t/έτος

(tCO2/
έτος)

νέο

1.000

400.000

20.000.000

2.000.000

800.000

5.000

4.500

παλιό

1.000

0

0

0

1.000.000

100

3.000

Διαφορά

 

400.000

20.000.000

2.000.000

-200.000

4.900

1.500

Πίνακας 6: Σύγκριση ρύπανσης μεταξύ ενός καινούργιου και παλαιού αυτοκινήτου

Εάν και εφόσον εφαρμοστεί η προσδοκώμενη πρόταση του ομίλου εισαγωγέων καινούργιων αυτοκινήτων και των πράσινων- οικολόγων Κύπρου για την απόσυρση- διάλυση και αντικατάσταση των μεταχειρισμένων με καινούργια αυτοκίνητα για ολόκληρο τον κυπριακό στόλο σε διάρκεια 10 ετών, τότε θα είχαμε το ακόλουθο εφιαλτικό σενάριο:

  1. μεταβίβαση €1,6 δις/έτος κυπριακό συνάλλαγμα στις πολυεθνικές της αυτοκινητοβιομηχανίας με μεγάλη πιθανότητα το μεγαλύτερο ποσό να διοχετεύεται στην Τουρκία

  2. διασφάλιση και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στις βιομηχανικές χώρες με μεγάλη πιθανότητα οι περισσότερες νέες “πράσινες“ θέσεις να δημιουργούνται στην Τουρκία

  3. αύξηση της παγκόσμιας ετήσιας παραγωγής φορτίου ρύπανσης του διοξειδίου του άνθρακα σε 120.000 τόνους CO2/έτος, η οποία αντιστοιχεί σε 7 % της κυπριακής ετήσιας παραγωγής φορτίου ρύπανσης του διοξειδίου του άνθρακα για τις οδικές μεταφορές

  4. αύξηση της παγκόσμιας ετήσιας κατανάλωσης νερού στα 32 εκ. m³/έτος, η οποία αντιστοιχεί περίπου στην ετήσια κατανάλωση πόσιμου νερού του κυπριακού πληθυσμού, των 800.000 κατοίκων

  5. αύξηση της παγκόσμιας ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας στα 1,60 δις KWh/έτος, η οποία αντιστοιχεί περίπου στην 2πλάσια κατανάλωση του κυπριακού πληθυσμού των 800.000 κατοίκων

  6. αύξηση της παγκόσμιας ετήσιας εξόρυξης και επεξεργασίας πρώτων υλών στους 400.000 τόνους/έτος

….

Για το παράδειγμα της απόσυρσης- διάλυσης και αντικατάστασης των μεταχειρισμένων με καινούργια αυτοκίνητα διαπιστώνονται 2 σχολές σκέψεις- προσεγγίσεις αναφορικά με την προστασία του περιβάλλοντος:

  1. η πολιτική σκέψη των Νέο-Συντηρητικών Πράσινων, η οποία βασίζεται στη φιλοσοφία της “Πράσινης Ανάπτυξης“ και

  • στηρίζει την πολιτική μιας χρήσης προϊόντων, αφού προωθεί την απόσυρση και διάλυση ενός προϊόντος, προτού ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής του και κατά επέκταση την στρατηγική “μιας χρήσης προϊόντων“ των πολυεθνικών της αυτοκινητοβιομηχανίας

  • υπολογίζει το φορτίο ρύπανσης ενός οχήματος μόνο κατά τη διάρκεια χρήσης του, και αγνοεί συνειδητά, όπως και οι πολυεθνικές της αυτοκινητοβιομηχανίας, το φορτίο ρύπανσης κατά τη διάρκεια κατασκευής και ανακύκλωσης του

  • στηρίζει οικονομικά τις πολυεθνικές, αφού προωθεί τη διοχέτευση κυπριακού συναλλάγματος άμεσα στις βιομηχανικές χώρες δια μέσου των ομίλων εισαγωγέων καινούργιων αυτοκινήτων

  • στηρίζει και διασφαλίζει τη δημιουργία θέσεων εργασίας στις βιομηχανικές χώρες, αφού απαιτείται νέα παραγωγή αυτοκινήτων

  • στηρίζει τη διάκριση μεταξύ πλουσίων και φτωχών ανθρώπων, διότι απαγορεύει την είσοδο στο κέντρο των πόλεων ιδιοκτητών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με “ψηλούς“ ρύπους παραγωγής

  1. η εθνική- αειφορική σκέψη, η οποία βασίζεται στην αειφόρο ανάπτυξη και κυκλική τοπική οικονομία και προτείνει

  • την επισκευή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μέχρι την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής των. Σταματάει να κτυπά η καρδιά ενός ανθρώπου, όταν φθάσει σε κάποια ηλικία;! Φυσικά… με ευθανασία!!!

  • την δημιουργία κυπριακής βιομηχανίας για την κατασκευή μικρών και απλών ανταλλακτικών εξαρτημάτων (π.χ. φίλτρα, καταλύτες), ούτως ώστε να μπορούν να κάνουν μια απλή μετατροπή και να μειώνεται σταδιακά η επιβάρυνση στο περιβάλλον. Η κρατική επιδότηση των €1800 να προσφέρεται στους οικονομικά ασθενείς κάτοχους ιδιωτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων άνω των 15 ετών. Με αυτό τον τρόπο παραμένουν και να διακινούνται κυκλικά τα χρήματα στην κυπριακή αγορά

  • άμεση κρατική επιδότηση €900 για 2000 μεταχειρισμένα οχήματα άνω των 15 ετών για μετατροπή ενός αυτοκινήτου και για υγραεριοκίνηση. Τα υπόλοιπα απαιτούμενα €900 να καταβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αυτοκινήτων με υγραέριο, συγκρινόμενες με αυτές από βενζινοκίνητα (αμόλυβδης) οχήματα, είναι μειωμένες κατά τουλάχιστον 20% (βλ. ΚΥΠΕ, Μάρκος Μάρκου Ιούλιος 2016).

  • την άμεση μείωση (κατάργηση) φόρου καυσίμων, ούτως ώστε να μειωθεί το κόστος κυκλοφορίας των διπλοκάμπινων, ταξί, λεωφορείων και ολόκληρης της βιομηχανίας, ούτως ώστε οι υπηρεσίες και τα προϊόντα τους να γίνουν ανταγωνίσιμες στην κυπριακή αγορά

  • την νομοθέτηση για μειωμένους φόρους για οχήματα που λειτουργούν άνω των 15 ετών, αφού ελαχιστοποιούν την εξαγωγή κυπριακού συναλλάγματος προς το εξωτερικό και μειώνουν την παγκόσμια παραγωγή CO2

  • σταδιακή ανανέωση του κυπριακού στόλου αυτοκινήτων με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (ηλικίας μέχρι 5 ετών) από χώρες που κυκλοφορούν δεξιοτίμονα αυτοκίνητα, ούτως ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος εισαγωγής καινούργιων αυτοκινήτων από την Τουρκία στο ΜΗΔΕΝ.

Υπάρχει ακόμη και η “κυπριακή περιβαλλοντική“ σχολή σκέψης… “κρατική επιδότηση €1800/μήνα με εγγυημένη μηδενική κατανάλωση καυσίμων και παραγωγή ρύπων… με κατοχή αόρατου αυτοκινήτου και οδηγού…“

Παντελής Σοφοκλέους

(πολιτικός μηχανικός/μηχανικός περιβάλλοντος)

[email protected]

ΔΩΡΕΑΝ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΣΤΟ DIKTIOAGELIAS.gr

Στείλε μας το άρθρο σου

Loading…

Το Triklopodia.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων - απόψεων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω e-mail έτσι ώστε να αφαιρεθεί. Σχόλια που θα υποπέσουν στην αντίληψή μας, με αναφορές σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, emails, υβριστικά ή συκοφαντικά,θα αφαιρούνται.
Για άμεση ενημέρωση πατήστε follow και ακολουθήστε μας στο twitter
Follow @triklopodia