Του Άρη Δημόπουλου
Μεγάλος ντόρος έχει γίνει το τελευταίο διάστημα για το περιβόητο άγαλμα του Παλαιού Φαλήρου, που κοσμεί εδώ και μέρες την παλαιά Λεωφόρο Ποσειδώνος. Αντιδράσεις υπάρχουν, τόσο από τη διαδικτυακή κοινότητα, όσο και από τους κατοίκους της περιοχής, μιας και πρωτίστως -στα μάτια των πολλών- το γλυπτό αυτό είναι αντιαισθητικό.
Πολλοί «όροι» και ονομασίες έχουν δοθεί το άγαλμα του….”φτερωτού αγγέλου” ή «PHYLAX», ωστόσο ένας επικρατεί στα social media και όχι μόνο. «Νεφελίμ»!
Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που από την πρώτη στιγμή πρόσαψαν στο απόκοσμο άγαλμα σατανιστικές λειτουργίες, με την συζήτηση γύρω από αυτό να παίρνει γρήγορα θρησκευτική χροιά. Πολλοί απλά προτίμησαν να αποφύγουν τους περιττούς χαρακτηρισμούς, διεκδικώντας την απομάκρυνση αυτού του «τερατουργήματος» από την πόλη τους.
Ωστόσο επιστρέφουμε στον επικρατέστερο όρο «Νεφελίμ», θυμίζοντάς σας πότε άρχισαν όλα. Πότε δηλαδή στην ελληνική κοινωνία -και όχι μόνο- για πρώτη φορά εισήχθη ο όρος αυτός, μαζί με πολλούς άλλους (βλ.Ελοχίμ), με τον Δημοσθένη Λιακόπουλο να μιλάει πρώτος στις μέρες μας για αυτού του είδους τα υπερόντα:
Έκτοτε οι όροι αυτοί πήραν τόση δημοσιότητα, που γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά, ενώ η αναφορά τους πέρασε σε μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, πάντα σε άρρηκτη σχέση με αυτόν που τα αποκάλυψε, δηλαδή τον Δημοσθένη Λιακόπουλο.
Σήμερα, εν έτει 2017, 10 ολόκληρα χρόνια μετά τις αποκαλύψεις αυτές που λοιδορήθηκαν από πολλούς και πολλές, ο όρος «νεφελίμ» πολύ σωστά χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει το έκτρωμα που στήθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου στο Παλαιό Φάληρο, δήθεν ως μία…ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία.
Μάλιστα η αναφορά στους παραπάνω όρους έχει μπει σε…λεπτομέρειες, καθώς ουκ ολίγοι αποκαλούν -εσφαλμένα- το συγκεκριμένο γλυπτό ως «νεφελίμ Μαλτσέχ ή δαίμονας Μαλτσέχ».
Από την πλευρά του, σε συνέντευξή του στο “ΘΕΜΑ”, ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Εμείς για το Φάληρο» και υποψήφιος βουλευτής του Ποταμιού στη Β’ Αθήνας Δημήτρης Πιτούλης, αναφέρθηκε στην συγκέντρωση υπογραφών που έχει ήδη ξεκινήσει στην περιοχή, προκειμένου να διώξουν το άγαλμα, ειδικά από τη στιγμή που πολιούχος της πόλης είναι ο Άγιος Αλέξανδρος:
“Πιστεύουμε ότι το 80% των Φαληριωτών είναι ενάντια. Αντιδράσεις όμως εισπράττουμε για την τοποθέτηση του αγάλματος απ’ όλη την Ελλάδα. Λέμε “ναι” στην τέχνη και τον πολιτισμό, αλλά δεν μπορούμε να δεχόμαστε ως τέχνη τις ανησυχίες του καλλιτέχνη που θεωρεί ότι είναι φύλακας άγγελος της πόλης μας ο διάβολος! Πολιούχος και προστάτης της πόλης μας είναι ο Αγιος Αλέξανδρος”.
el.gr