ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΜΕΝΟΥ

Τουρισμός 2020, η ευκαιρία της επόμενης μέρας.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ. - 4 Μάι 2020 - 12:40

γράφει ο Βαφειάδης Αναστάσιος vafkanast@gmail.com (10 χρόνια αποκλειστικός συνεργάτης της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων Δωματίων Ηπείρου στην οργάνωση, υλοποίηση, επιμέλεια  της προβολής των καταλυμάτων, και σε Συλλόγους Ενοικιαζόμενων Δωματίων Ηπείρου και Θεσσαλίας) 

Η επόμενη μέρα από την ομαλοποίηση και αποκατάσταση της κανονικής ζωής προ του Κορονοαϊού μπορεί να φαντάζει εύκολη υπόθεση, (η μετάβαση δηλαδή), αλλά έχει μεγάλα εμπόδια, που μπορούν να ξεπεραστούν μόνο με ένα στρατηγικό σχέδιο, ατομικά σε κάθε επιχείρηση. 

Σίγουρα, και αυτό δεν αλλάζει,,, (η μάλλον κατ’ εξαίρεση μόνο για φέτος ή έστω και το 2021 να ισχύει η εξαίρεση),,,, η Ναυαρχίδα του Τουρισμού ήταν πάντα τα Ξενοδοχεία, μικρά η μεγάλα, 3ων αστέρων ή 4ων ή 5 αστέρων…   Αυτά είναι η ατμομηχανή που κινεί όλα τα βαγόνια που σέρνει, δηλαδή από αυτά δουλεύουν ένα σωρό άλλες επιχειρήσεις. 

 

Τα ενοικιαζόμενα δωμάτια δεν μπορούν βέβαια να αγνοηθούν, διότι και αυτά επιτελούν ένα σοβαρό έργο στον τουρισμό,,, αλλά διαφορετικό.  

Εδώ θα χαρακτηρίσω και το καύσιμο για να δουλέψει μια μηχανή, όπου καύσιμο είναι τα Τουριστικά Γραφεία, οι Ταξιδιωτικοί Πράκτορες.  

Τα ξενοδοχεία ως πλεονέκτημα σε μεγάλο αριθμό κλινών συγκεντρωμένες σε έναν χώρο, είναι η πρώτη προτίμηση για μαζικό τουρισμό από μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία, που στην πλειοψηφία τους ναυλώνουν αεροπλάνα από μακρινές χώρες, που είναι σχεδόν αδύνατη η μετακίνηση όλων αυτών των τουριστών μαζικά, με αυτοκίνητα ή ακόμα και με λεωφορεία,  αλλά αυτό στην παρούσα φάση είναι και το μειονέκτημα τους, το μεγάλο τους μειονέκτημα.  

Βέβαια υπάρχουν προορισμοί στην Ελλάδα που είναι τόσο δημοφιλείς, που τα ξενοδοχεία δεν μπορούν να καλύψουν την ζήτηση σε κλίνες, από τα Τουριστικά Γραφεία – Τουριστικοί Πράκτορες, με αποτέλεσμα να μπαίνουν στο παιχνίδι των Συμβολαίων και τα Ενοικιαζόμενα Δωμάτια, αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μόνο αν εξαντληθούν οι κλίνες από τα ξενοδοχεία θα μπορέσουν τα Ενοικιαζόμενα Δωμάτια να κάνουν ένα καλό συμβόλαιο με τους Ταξιδιωτικούς Πράκτορες… Η αγορά έχει για όλους, και πάντα θα υπάρχουν πελάτες για όλες τις προσφερόμενες υπηρεσίες, αρκεί να υπάρχει το αεροπλάνο, και για να υπάρχει αυτό,, θα υπάρχει ήδη ένα ή δυο, η περισσότερα ξενοδοχεία που το υποστηρίζουν αυτό. 

Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι, είναι το είδος του συμβολαίου που έχουν κάνει οι επιχειρήσεις, και δεν μιλάω στο παρών άρθρο μου για τα ξενοδοχεία, αλλά για τα Ενοικιαζόμενα Δωμάτια. Κατά πόσο δηλαδή έχεις δεσμεύσει αριθμό κλινών σε διαθεσιμότητα για την εταιρεία που έχεις συνεργασία.  

Ως γνωστό, στην Ελλάδα, η μοναδική βιομηχανία που έχουμε είναι αυτή του Τουρισμού. Από την εμπειρία μου και μόνο, στην οποία έχω φωτογραφήσει και έχω κάνει καταχωρήσεις για πάνω από 1500 καταλύματα, υπάρχει πολύς κόσμος που έδωσε όλη του την ψυχή για να δημιουργήσει μια μονάδα Ενοικιαζομένων Δωματίων, ή Επιπλωμένων Κατοικιών, ή μικρές και μεγάλες Βίλλες. Τα έξοδα για την δημιουργία μιας τέτοιας μεγάλης επένδυσης είναι μεγάλα, οπότε η χρηματοδότηση μέσω του LeaderΕΣΠΑ κλπ ήταν απαραίτητη, παρόλα αυτά, στις περισσότερες των περιπτώσεων οι επιχειρήσεις άνοιγαν σε κανονική λειτουργία αλλά  οι οφειλές τους ήταν δεδομένες. 

Μια σκέψη που υπήρχε στους περισσότερους ήταν αυτή του σίγουρου πελάτη, δηλαδή ο επιχειρηματίας σκεφτόταν την εύκολη λύση, γιατί να κάτσω να σκάσω και να τρέχω από εδώ και από εκεί για να βρω πελάτες, και δεν δίνω τα δωμάτια μου σε ένα γραφείο με συμβόλαιο, ώστε είτε μου φέρει είτε δε μου φέρει κόσμο εγώ να πάρω τα λεφτά μου? 

Αυτή σαφώς και είναι μια λύση για σίγουρο χρήμα σε μια σαιζόν, ώστε να κάνεις τον προγραμματισμό σου, όμως δεν είναι η καλύτερη λύση επιβίωσης της επιχείρησης.  

Θα σας φέρω ένα παράδειγμα,,, και συγκεκριμένα στην περιοχή της Πάργας, του Νομού Πρεβέζης, όταν εργαζόμουν για λογαριασμό της Ομοσπονδίας εκεί για σχεδόν ενάμιση χρόνο, πάρα πολλά καταλύματα (ενοικιαζόμενα δωμάτια) είχαν τέτοια συμβόλαια, οι επιχειρηματίες έδειχναν μια αρνητική στάση ως προς την προώθηση – προβολή της επιχείρησης τους διότι είχαν τις σίγουρες κρατήσεις των συμβολαίων. Όμως με την κρίση που βιώσαμε, και ορισμένες εταιρείες παράλληλα στο εξωτερικό αντιμετώπιζαν προβλήματα (όπως αυτό συμβαίνει πολλές φορές), έτσι αναγκάστηκαν να ελαττώσουν τα δρομολόγια των Αεροπλάνων, με αποτέλεσμα οι ταξιδιωτικοί πράκτορες εφόσον έχουν λιγότερο κόσμο, να χρειάζονται και λιγότερες κλίνες, έτσι λοιπόν αρκετές επιχειρήσεις έμειναν χωρίς ανανέωση συμβολαίων, και έπειτα από μερικά χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης τους ξεκίναγαν από το μηδέν… Στην κυριολεξία από το μηδέν.  

Το λάθος ήταν ότι παρόλο που έχεις τον σίγουρο κόσμο, δεν πρέπει ποτέ να αφήνεις την επιχείρηση σου χωρίς να την προσέχεις, και εννοώ από θέμα ανταγωνισμού, διαφήμισης, προβολής κλπ. Οι περισσότεροι δεν είχαν καν ιστοσελίδα,, προσέξτε,,, ξεκίναγαν από το μηδέν, και ξαφνικά από την αρνητική στάση που είχαν οι περισσότεροι όταν τους επισκεπτόμουνα, ξαφνικά γύρισα πάλι για 6 μήνες στην Πάργα για αυτόν τον λόγο…   

Για να το πετύχεις όμως αυτό, να μην χαθείς από τον χαοτικό κόσμο του διαδικτύου και του ανταγωνισμού, πρέπει να επενδύεις ένα μέρος των χρημάτων που εισπράττεις. Δεν γίνεται μόνο να εισπράττεις, γιατί στην δύσκολη στιγμή όλα έρχονται τα πάνω κάτω…. 

Είναι σημαντικό όμως, για να είσαι σε εγρήγορση, η καλύτερη λύση που έχεις να κάνεις, αν τελικά επιθυμείς να δουλεύεις με συμβόλαια,,, να διαθέτεις ένα μέρος των κλινών σου και όχι όλες, ώστε να αναγκάζεσαι να αγωνιστείς και εσύ ο ίδιος να αποκτήσεις με την αξία σου το δικό σου πελατολόγιο, ώστε ποτέ να μην χρειαστεί να ξεκινήσεις από το μηδέν.  

Μεγάλη εντύπωση μου έκανε η επιχειρηματικότητα στα Ζαγοροχώρια, όπου εκεί ο τουρισμός δεν είναι εποχιακός, αλλά όλο τον χρόνο, και παρόλα αυτά, από τα δικά μου στατιστικά, 9,5 στους 10 προσπαθούσαν να προβληθούν μόνοι τους, (χωρίς να αποκλείουν συνεργασίες), και ακόμα μεγάλοι σε ηλικία κάτοικοι, μόνιμοι κάτοικοι σε χωριά με λίγα σπίτια, επιθυμούσαν μια προβολή της επιχείρησης τους. 

Ας έρθουμε και στο θέμα μας, παρόλο την μεγάλη εισαγωγή που έκανα, ήταν απαραίτητη για να καταλάβετε την αξία του δικού σας αγώνα, και των δικών σας πελατών, σε μια δύσκολή στιγμή. 

Όπως είπα και στην αρχή του άρθρου, επωφελημένοι από όλη αυτήν την ιστορία μετά τον Κοροναϊό, μπορεί να φανούν οι μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις, οι απομακρυσμένες επιχειρήσεις που έχουν λίγες κλίνες, δηλαδή τα Ενοικιαζόμενα Δωμάτια.  Με όλο αυτόν τον φόβο που έχει κυριεύσει όλο τον πλανήτη, η συμπεριφορά των τουριστών είναι αναμενόμενο να αλλάξει, οι τουρίστες θα προτιμήσουν να κάνουν τις μετακινήσεις τους λιγότερο με αεροπλάνο, και περισσότερο με αυτοκίνητο ή λεωφορείο. Μπαίνουμε σε μια νέα εποχή, με άλλα δεδομένα, με διαφορετικούς ίσως πελάτες, καθώς οι πολύ απομακρυσμένες περιοχές δύσκολα θα έρθουν στην χώρα μας καθώς θα αποφεύγουν τις μεγάλες μαζικές μετακινήσεις και τον συνωστισμό στα αεροδρόμια, συνεπώς η οδική μετακίνηση φαίνεται να κερδίζει έδαφος, αλλά από πόσο μακριά θα μας επισκεφθούν 

Σε κάθε περίπτωση, τουρισμό θα έχουμε, σίγουρα μειωμένο, αλλά όχι μηδενικό. Οι μικρές επιχειρήσεις, με λίγες κλίνες, ίσως ακόμα και αν είναι απομονωμένες κάπου, σίγουρα θα έχουν την τιμητική τους, καθώς ο τουρίστας σίγουρα θα νιώθει πιο άνετα σε μια επιχείρηση με λίγο κόσμο, και με ευκολία πρόσβασης σε φυσικό περιβάλλον (είτε ορεινό, είτε παραθαλάσσιο), αποφεύγοντας τις πολλές μετακινήσεις.  

Εδώ όμως θα φανεί κατά πόσο έχουν προετοιμαστεί όλες οι επιχειρήσεις που θα διεκδικήσουν  να δουλέψουν όσες περισσότερες μέρες μπορούν και με την μεγαλύτερη πληρότητα (στα πλαίσια πλέον που ορίζει η νομοθεσία). Σίγουρα ο αγώνας στο παρελθόν που έχουν κάνει και μένουν μπροστά στην παρουσίαση τους στο διαδίκτυο θα αποδώσει καρπούς, αλλά υπάρχουν ακόμα πολλά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. 

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να τονίσω, πως πλέον οι συνεργασίες είναι όχι απλά καλές, αλλά ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΕΣ. 

Αυτό επίσης το αντιλήφθηκα στην 10ετή μου εργασία με την Ομοσπονδία, καθώς στις προβολές των Ενοικιαζομένων Δωματίων, για να προσελκύσουμε τους υποψήφιους πελάτες, δεν αρκούσαν μόνο οι τέλειες αλλά αληθινές φωτογραφίες από τα καταλύματα, αλλά χρειαζόντουσαν γενικότερες φωτογραφίες από την τριγύρω περιοχή με τα αξιοθέατα, αναλυτικές πληροφορίες όπως χιλιομετρικές αποστάσεις (απαραίτητο για όσους μετακινούνται με δικό τους όχημα), και το κυριότερο, οι διαφημίσεις άλλων επιχειρήσεων εκτός της δικής σας, πχ προτεινόμενα εστιατόρια, μουσεία, αναψυχή, προτεινόμενα αξιοθέατα, και βέβαια τι δραστηριότητες μπορεί να κάνει κάποιος  εκεί στην περιοχή αν βρεθεί σε εσάς.  

Ένα άλλο κομμάτι του Εναλλακτικού  Τουρισμού, που είναι μια ανοδική τάση για τον σύγχρονο τουρίστα, είναι απαραίτητη πληροφορία να ξέρει ακριβώς τι θα κάνει αν έρθει σε εσάς. Αν απλώς θα του προσφέρεται την διαμονή του,, γιατί να έρθει όμως να μείνει σε σας αν δεν ξέρει τι να κάνειΣυνεπώς, οι πληροφορίες που πρέπει να δίνεται στον υποψήφιο πελάτη σας, για το τι μπορεί να κάνει όλη την μέρα (όπως Πεζοπορίες, Ράφτινγκ, Ποδηλασία Βουνού, Διάσχιση Φαραγγιών, Καταδύσεις, SUPATVsQUADs κλπ), είναι τόσο σημαντικές όσο και η διαμονή του, άρα πρέπει να ξεκινήσετε συνεργασίες με γραφεία εξειδικευμένα με τον Εναλλακτικό Τουρισμό και τις Υπαίθριες Δραστηριότητες.  

Όσον αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν μείνει πίσω στο θέμα της προβολής τους, είναι επιτακτικό να ξεκινήσετε να το κάνετε τώρα, ποτέ δεν είναι αργά, αλλά η ακινησία είναι πάντα αρνητική στα προσδοκόμενα οφέλη.   

Είναι πασιφανές αρχικά, πως η συμπεριφορά των τουριστών θα αλλάξει, και θα προτιμήσουν ανεξάρτητα ταξίδια και όχι ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών, αυτά θα επιστρέψουν αλλά αργότερα.   

Εσείς θα μείνετε πίσω;;;;;; 

Για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση, vafkanast@gmail.com

Loading...

Συμπληρώστε το e-mail σας για να λαμβάνετε τα νέα από το Triklopodia πρώτοι!:

Στείλε μας το άρθρο σου

Οιοσδήποτε θίγεται από άρθρο ή σχόλιο που έχει αναρτηθεί στο “Triklopodia.gr”, μπορεί να μας ενημερώσει, στο “triklopodia@hotmail.gr” ώστε να το αφαιρέσουμε άμεσα. Ομοίως και για φωτογραφίες που υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα.

Στην Τρικλοποδιά ακούγονται όλες οι απόψεις . Αυτό δε σημαίνει ότι τις υιοθετούμε η ότι συμπίπτουν με τις δικές μας .



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ triklopodia@hotmail.gr