Η επιτροπή της JASDF (Japanese Air Self-Defense Force), που είχε συσταθεί με σκοπό τη διερεύνηση των αιτιών της απώλειας μαχητικού F-35A στον Ειρηνικό τον περασμένο Απρίλιο, έδωσε στη δημοσιότητα την έκθεσή της, στην οποία καταλήγει ότι το δυστύχημα οφείλεται σε απώλεια προσανατολισμού στο χώρο (spatial disorientation) του χειριστή του αεροσκάφους, Ταγματάρχη Akinori Hosomi.
Η επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα αυτό αναλύοντας δεδομένα καταγραφών ραντάρ, ακούγοντας τις επικοινωνίες που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της άσκησης στην οποία συμμετείχε το απωλεσθέν F-35, αλλά και βασιζόμενοι στις μαρτυρίες άλλων ιπτάμενων που συμμετείχαν στην ίδια άσκηση.
Με βάση την έκθεση των εμπειρογνωμόνων, ο άτυχος Ιάπωνας ιπτάμενος δεν συνειδητοποίησε ποτέ ότι πετούσε προς τη θάλασσα. Από το ύψος πλεύσης στο οποίο βρισκόταν αρχικά, έλαβε εντολή να κατέβει χαμηλότερα για να διαχωριστεί με ασφάλεια από ένα αμερικανικό αεροσκάφος που πετούσε σε απόσταση 36 χιλιομέτρων. Ξεκίνησε λοιπόν μία κάθοδο από την οποία δεν βγήκε ποτέ…
Σημειώνεται ότι το σύνολο των μαχητικών F-35A που έχει παραλάβει η JASDF, καθηλώθηκε αμέσως μετά το θανατηφόρο συμβάν. Τα αεροσκάφη του τύπου αποδεσμεύτηκαν στις αρχές Αυγούστου και πλέον έχουν αρχίσει ξανά να επιχειρούν από την αεροπορική βάση Misawa.
Εικάζεται δε ότι η εσπευσμένη εγκατάσταση του συστήματος Auto GCAS (Automatic Ground Anti – Collision System) στην οποία είχαμε αναφερθεί αναλυτικά προ καιρού σε όλα τα F-35, που ήδη έχει αποδώσει καρπούς μέσω μίας διαφορετικής έκδοσης επάνω στα F–16 της USAF, “πυροδοτήθηκε” όχι μόνο από την κατασκευάστρια Lockheed Martin, αλλά και από τις αεροπορικές δυνάμεις που αξιοποιούν το μαχητικό, αμέσως μετά το ιαπωνικό δυστύχημα…