ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΜΕΝΟΥ

Τα καρότα είναι η ασπίδα προστασίας των ματιών

ΥΓΕΙΑ. - 1 Ιούν 2019 - 22:50
Loading...

Από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα, τα καρότα θεωρούνται μία από τις σημαντικότερες καλλιέργειες σε ολόκληρο τον κόσμο. Η ευκολία με την οποία αναπτύσσονται, και η υπέροχη γεύση τους, αποτέλεσαν το εφαλτήριο ώστε το λαχανικό να κερδίσει στην ζωή μας, την θέση που του αξίζει.

Ευδοκίμησε για πρώτη φορά στα μέρη της Μέσης Ανατολής και της Ασίας, και ξεχώρισε γρήγορα λόγω της γεύσης και του χαρακτηριστικού χρώματος. Η πορτοκαλί απόχρωση στα καρότα κρύβει μέσα του σπουδαίες αντιοξειδωτικές ενώσεις γνωστές ως καροτενοειδή. Ένα από αυτά τα καροτενοειδή είναι το βήτα καροτένιο, ο πρόδρομος της δραστικής βιταμίνης Α και είναι η ουσία που ευθύνεται για πολλά από τα οφέλη του καρότου.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι το β-καροτένιο είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, την προστασία της υγείας του δέρματος και των ματιών, και την καταπολέμηση από τις βλάβες που δημιουργούν οι ελεύθερες ρίζες (όπου μπορούν να προκαλέσουν διάφορες μορφές χρόνιων παθήσεων, όπως καρκίνο και καρδιακές παθήσεις).

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, πως πρόκειται για ένα διατροφικό θησαυρό, αφού η κατανάλωση έστω και μικρής ποσότητας μπορεί να τροφοδοτήσει τον οργανισμό με ποικιλία πολύτιμων θρεπτικών συστατικών που θα βελτιώσουν τα επίπεδα υγείας και ευεξίας.

Εάν λοιπόν, είστε ανάμεσα σε αυτούς που δεν καταναλώνουν τακτικά το νόστιμο  λαχανικό (πράγμα σχεδόν απίθανο), σας δίνουμε όλους τους λόγους για να αλλάξετε γνώμη ακόμη και τώρα. Άλλωστε ποτέ δεν είναι αργά.

Διατροφική αξία

Τα καρότα είναι μια από τις κορυφαίες πηγές βιταμίνης Α, ενώ διαθέτει και υψηλά ποσοστά βιταμινών C, D, E , K, φυτικών ινών και μετάλλων.

Πιο συγκεκριμένα,

130 γραμμάρια καρότα, περιέχουν:

Θερμίδες: 52,5 Kcal

Πρωτεΐνες: 1,2 gr

Λιπαρά οξέα: 0,3 gr

Υδατάνθρακες: 12,5 gr

Φυτικές ίνες: 3,6 gr

Σάκχαρα: 6,1 gr

Βιταμίνη Α: 21383 IU (482%)*

Βιταμίνη Β1: 0,1 mg (6%)*

Βιταμίνη Β2: 0,1 mg (4%)*

Βιταμίνη Β3: 1,3 mg (6%)*

Βιταμίνη Β5: 0,3 mg (3%)*

Βιταμίνη Β6: 0,2 mg (9%)*

Βιταμίνη Β9: 24,3 mcg (6%)*

Βιταμίνη C: 7,9 mg (13%)*

Βιταμίνη Ε: 0,8 mg (4%)*

Βιταμίνη Κ: 16,9 mcg (21%)*

Ασβέστιο: 42,2 mg (4%)*

Σίδηρο: 0,4 mg (2%)*

Μαγνήσιο: 15,4 mg (4%)*

Κάλιο: 88,3 mg ( 4%)*

Νάτριο: 88,3 mg (4%)*

Ψευδάργυρο: 0,3 mg (2%)*

Μαγγάνιο: 0,2 mg (9%)*

Φώσφορο: 44,8 mg (4%)*

Χαλκός: 0,1 mg (3%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

Τα καρότα είναι ιδιαίτερα δημοφιλή εξαιτίας της ικανότητα να βελτιώνουν την όραση και να προστατεύουν τα μάτια από σοβαρές διαταραχές. Ωστόσο, παρέχουν και άλλα οφέλη τα οποία επεκτείνονται σε διάφορα όργανα του σώματος, κατατάσσοντας το λαχανικό στη λίστα με τις υπερτροφές.

Ας δούμε αναλυτικότερα, ορισμένα από τα πιο σπουδαία πλεονεκτήματα που προσφέρει η τακτική κατανάλωση, στην υγεία μας.

Συμβάλουν στη διατήρηση της υγεία των δοντιών και των ούλων

Ένα από τα σημαντικότερα οφέλη στα καρότων είναι ότι μπορούν να δράσουν ως φυσικό λευκαντικό, αποτρέποντας των αποχρωματισμό των δοντιών. Επιπροσθέτως, δεδομένου ότι τα υπολείμματα των τροφίμων προσκολλούνται στα δόντια και προκαλούν σοβαρές διαταραχές, η ιδιότητα να διεγείρει την παραγωγή σάλιου βοηθά στην απομάκρυνση κάθε μικροοργανισμού που προκαλεί τερηδόνα, πέτρα και ουλίτιδα, διατηρώντας τα δόντια μας λευκά και υγιή.

Βελτιώνει την όραση

Τα καρότα είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης A. Μια βασική μικροθρεπτική ουσία που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της υγεία των ματιών. Στην πραγματικότητα, το πορτοκαλί λαχανικό περιέχει στη σύνθεση του υψηλά επίπεδα β-καροτενίου,το οποίο όταν φτάσει στο ήπαρ μετατρέπεται σε βιταμίνη Α.

Ως εκ τούτου, η τακτική κατανάλωση μπορεί να βοηθήσει στην προστασία των ματιών από τα προβλήματα που σχετίζονται με την ηλικία, όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας, ο καταρράκτης και η νυχτερινή τύφλωση.

Βελτιώνει την όψη της επιδερμίδας

Η βιταμίνη Α και τα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στα καρότα βοηθούν στην προστασία του δέρματος από την ηλιακή ακτινοβολία και τις επιβλαβείς επιδράσεις των ελεύθερων ριζών, οι οποίες πολλές φορές απελευθερώνονται ακόμη και κατά τη διάρκεια των φυσιολογικών μεταβολικών διεργασιών.

Για να βελτιώσουμε την υγεία και την όψη της επιδερμίδας και να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης δερματικών διαταραχών συμπεριλαμβανομένης της ακμής και της ξηρότητας, μπορούμε να εφαρμόσουμε απευθείας στο δέρμα χυμό ή πολτό καρότου. Το αποτέλεσμα θα είναι εξίσου εντυπωσιακό.

Μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών διαταραχών

Σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, οι καρδιακές παθήσεις συνιστούν μία από τις κύριες αιτίες θανάτου. Δεδομένου ότι το καρότο περιέχει φυτοθρεπτικά συστατικά που προστατεύουν την υγεία της καρδιάς, η κατανάλωση του είναι ένας τρόπος να μειώσουμε τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων όπως καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Διαθέτουν αντικαρκινικές ιδιότητες

Η πρόληψη του καρκίνου μπορεί να είναι ένα από τα οφέλη για την υγεία των καρότων για τις γυναίκες και τους άνδρες. Εκτός ότι περιέχει αντιοξειδωτικά, τα οποία έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, το καρότο παράγει ένα φυσικό παρασιτοκτόνο που ονομάζεται φλαρκρινόλη, το οποίο προστατεύει τα ριζικά λαχανικά από μυκητιασικές ασθένειες. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτή η ουσία έχει αντικαρκινικές ιδιότητες.

Τα καρότα περιέχουν επίσης β-καροτένιο. Μελέτη διαπίστωσε ότι τα άτομα που κατανάλωναν β-καροτένιο σε τακτική βάση είχαν μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνο του παχέος εντέρου. Σε άλλη μελέτη φάνηκε πως οι καπνιστές που δεν έτρωγαν καρότα ήταν τρεις φορές πιο πιθανό να αναπτύξουν καρκίνο του πνεύμονα, από όσους έτρωγαν περισσότερο από μία φορά την εβδομάδα.

Ενισχύουν τη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης του οργανισμού

Ένα ακόμη σημαντικό όφελος που μπορεί να παρέχει το καρότο στην υγεία, είναι πως μπορεί να βοηθήσει στην άμεση απομάκρυνση των τοξινών από το σώμα. Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι το πορτοκαλί λαχανικό διαθέτει ιδιότητες που συμβάλλουν στη μείωση του λίπους και της χολής στο ήπαρ, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η λειτουργία του ήπατος και του οργανισμού γενικότερα.

Για να ενισχύσουμε τη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης και την υγεία του ήπατος καταναλώνουμε καρότο μαζί με σπανάκι.

Πηγή φυτικών ινών

Ένα μεσαίο καρότο περιέχει περίπου 17 γραμμάρια φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες είναι απαραίτητες στον οργανισμό για πολλούς λόγους. Μπορει να βοηθήσει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, μειώνοντας την ποσότητα χοληστερόλης στο αίμα, ενώ συμβάλλει και στον καθαρισμό της γαστρεντερικής οδού, ενισχύοντας τη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης του οργανισμού. Επίσης, επιβραδύνει την πέψη των τροφίμων και αυξάνει το αίσθημα κορεσμού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται η ποσότητα φαγητού που καταναλώνουμε.

Δημιουργούν ένα ισχυρό ανοσοποιητικό

Η υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες βοηθά στη δημιουργία ισχυρού ανοσοποιητικού. Όπως γνωρίζουμε, ένα ισχυρό ανοσοποιητικό μπορεί να αποτρέψει την εμφάνιση ασθενειών όπως το κρυολόγημα και η γρίπη, ενώ συμβάλλει επίσης στην άμεση θεραπεία.

Ταυτόχρονα, πολλαπλές μελέτες έχουν αποδείξει ότι τα καρότα διαθέτουν ισχυρές αντισηπτικές δράσεις που διακρίνονται για την ικανότητα να προστατεύουν τον οργανισμό από διάφορες μορφές μόλυνσης.

Υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο

Ένα φλιτζάνι ακατέργαστων καρότων περιέχει περίπου 400 χιλιοστόγραμμα καλίου. Πρόκειται για έναν ηλεκτρολύτη που έχει ζωτική σημασία για την υγεία μας και ιδιαίτερα για το καρδιαγγειακό σύστημα.

Πιο συγκεκριμένα, το κάλιο έχει τη δυνατότητα εξισορροπεί τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης, του pH και της χοληστερόλης, καθώς και να διατηρεί τους ρυθμού της καρδιάς σε βέλτιστα επίπεδα.

Επίσης, είναι υπεύθυνο για τη σωστή λειτουργία των ιστών και των κυττάρων σε όλα τα όργανα του σώματος, ενώ πολύτιμη είναι η συμβολή του για διέγερση στους μύες και τα νεύρα.

Τρόποι να επωφεληθούμε από τα καρότα

Τρόποι για να καταναλώσουμε και να επωφεληθούμε από αυτή την.. «βόμβα» θρεπτικών συστατικών:

Ωμά καρότα ή χυμό από καρότα. Έχει αποδειχθεί πως η περιεκτικότητα των φυτικών ινών που υπάρχει στα ωμά καρότα είναι μεγαλύτερη από αυτή που βρίσκεται στα μαγειρεμένα. Ως εκ τούτου, αν θέλουμε να βελτιώσουμε την λειτουργία του πεπτικού συστήματος, να χάσουμε περιττά κιλά και να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις στομαχικές διαταραχές όπως το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου, η δυσκοιλιότητα, η διάρροια κ.α. ο καλύτερος τρόπος είναι να καταναλώσουμε τα καρότα, ωμά. Εναλλακτικά, μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να παρασκευάσουμε έναν υγιεινό και νόστιμο χυμό.

Μαγειρεμένα καρότα. Αποτελέσματα ερευνών υποστηρίζουν ότι τα μαγειρεμένα καρότα διαθέτουν μεγαλύτερο αριθμό αντιοξειδωτικών από τα ωμά καρότα. Εάν θέλουμε λοιπόν, να καταπολεμήσουμε αποτελεσματικά το οξειδωτικό στρες και τις σοβαρές επιπτώσεις του, επιλέγουμε να καταναλώσουμε καρότα τα οποία είτε έχουμε βράσει, είτε έχουμε προσθέσει σε διάφορα μαγειρευτά πιάτα.

Όσον αφορά τον εξωτερικό φλοιό των καρότων να αναφέρουμε ότι «κρύβει» έναν διατροφικό θησαυρό. Για τον λόγο αυτό, καλό είναι να μην αφαιρείται αλλά να καταναλώνεται όπως ακριβώς και το εσωτερικό τους.

Γνωρίζατε ότι….

Η επεξεργασία των καρότων σε ελαιόλαδο ή λάδι καρύδας αυξάνει την περιεκτικότητα των καροτενοειδών κατά 600 τοις εκατό;

Η ταυτόχρονη κατανάλωση καρότου με υγιή λιπαρά αυξάνει τη βιοδιαθεσιμότητα των καροτενοειδών στο αίμα κατά 1.000%;

Συνεπώς, εάν θέλουμε να επωφεληθούμε ακόμη περισσότερο από τα καρότα, φροντίζουμε να τα καταναλώνουμε μαζί με υγιή λιπαρά.

Επιλογή και αποθήκευση

Το καρότο αποτελεί βρώσιμη ρίζα. Αναπτύσσεται δηλαδή στο έδαφος με αποτέλεσμα να απορροφά όλες τις τοξίνες και τα φυτοφάρμακα που υπάρχουν σε αυτό. Ως εκ τούτου, για να μειώσουμε σημαντικά τις πιθανότητες να φορτωθεί ο οργανισμός μας με φυτοχημικά και άλλες τοξίνες, επιλέγουμε καρότα βιολογικής καλλιέργειας. Επίσης, αποφεύγουμε την αγορά baby καρότων, καθώς έχουν «ξεπλυθεί» με χλώριο.

karota

Επιλέγουμε καρότα που έχουν ομοιόμορφη όψη και έντονο πορτοκαλί χρώμα. Αποφεύγουμε εκείνα που είναι χτυπημένα ή έχουν σκούρα στίγματα και κηλίδες.

Τα φρέσκα καρότα διατηρούνται στο ψυγείου για περίπου 1 εβδομάδα. Αν θέλουμε να παρατείνουμε τη διάρκεια ζωής τους, τα πλένουμε καλά, στεγνώνουμε με καθαρό πανί και τα τοποθετούμε σε μια σακούλα μέσα στην κατάψυξη.

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Επικρατεί η αντίληψη ότι τα καρότα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα, η οποία μπορεί να αυξήσει επικίνδυνα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Για τον λόγο αυτό, πολλά άτομα αποφεύγουν την κατανάλωση τους.

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι κάπως διαφορετική. Για την ακρίβεια, 1 φλιτζάνι φρέσκα ωμά καρότα περιέχουν περίπου 10 γραμμάρια υδατανθράκων και σχεδόν 4 γραμμάρια φυτικών ινών. Συνεπώς, γίνεται κατανοητό πως οι συγκεκριμένες ποσότητες δεν μπορούν να αυξήσουν τη γλυκόζη. Αντιθέτως, συμβάλλουν στην επιβράδυνση και την απελευθέρωσης σακχάρων, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Σχετικά με την κατανάλωση καρότων από διαβητικούς, να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχουν επίσημες αναφορές για παρενέργειες. Παρόλα αυτά, οι διαβητικοί ή άλλοι ασθενείς, μπορεί να έχουν πρόβλημα στην εξισορρόπηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, θα πρέπει να περιορίσει την κατανάλωση χυμού καρότου. Αφού όπως έχει αποδειχθεί, με την αφαίρεση της φλούδας, αφαιρούνται και οι «προστατευτικές» φυτικές ίνες.

Τέλος, τα καρότα περιέχουν υψηλά ποσοστά βιταμίνης Κ. Συνεπώς, όσοι λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με την κατανάλωση καρότων. Συμβουλεύεστε πάντοτε το γιατρό σας.

votanonkipos.gr

Loading...

Συμπληρώστε το e-mail σας για να λαμβάνετε τα νέα από το Triklopodia πρώτοι!:

Στείλε μας το άρθρο σου

Loading…



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ triklopodia@hotmail.gr




Loading…

Για άμεση ενημέρωση πατήστε follow και ακολουθήστε μας στο twitter